• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Stoppad och kör en bil där skatten ej är betald, vad händer då?

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Skatten skulle va betald på bilen idag 1800kr o finns ingen möjlighet att ja kommer kuna betala den förens om tre veckor:(

Nån som har erfarenhet vad som kan hända om polisen stoppar en? Blev stoppad en gång för många år sen då fick ja bara en varning polisen va schysst. Men har läst att dom kan ta ens reg skyltar men då ska man ha kört oskattad typ tre månader elr nå....

Behöver ta mig till jobbet men vet inte om ja vågar ut o köra om ja blir stoppad. Ush hatar denna press på pengar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nyatider76

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 September 2019
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag fick körförbud på plats och böter, kommer inte ihåg exakt men 1000 eller 1500 spänn. Dom gav mig dock 45 min för att komma hem och ställa bilen.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Jag fick körförbud på plats och böter, kommer inte ihåg exakt men 1000 eller 1500 spänn. Dom gav mig dock 45 min för att komma hem och ställa bilen.

Nä, det fick du inte. Det blir inte körförbud för att man inte har betalat skatten, utan det blir brukandeförbud.

Har man inte besiktat bilen så kan man få körförbud. Har man varken besiktat den eller betalat skatten så har den både körförbud och brukandeförbud, och man får böta för båda dessa saker om man blir stoppad.
 

Nyatider76

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 September 2019
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Skillnad på brukandeförbud och körförbud? Jag fick, oavsett vad det heter, inte köra bilen.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Skillnad på brukandeförbud och körförbud? Jag fick, oavsett vad det heter, inte köra bilen.

Ja det är olika brott, med olika straff. Körförbud kostar lite mer att bryta mot vill jag minnas. Och så får du förstås inte köra hem bilen.
 

Nyatider76

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 September 2019
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Att jag fick köra hem bilen var ren välvilja från polisens sida enligt dom, jag fick deras patrullnummer på en liten lapp för att ge till polisen vid ett evt ytterligare stopp på väg hem, egentligen skulle jag ställt bilen på plats. För att få köra igen skulle jag betala skatten och kunna bevisa betalningen, via min bank till exempel. Det låter som att du vet vad du pratar om bramserud men gör du verkligen det? Jag har ingen adekvat utbildning i ämnet, baserar det jag säger på en relativt färsk erfarenhet. Polisen som stannade mig kanske gjorde tjänstefel, vad vet jag.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Jaha så dom kan inte ta ens reg skyltar??
 

Nyatider76

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 September 2019
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jaha så dom kan inte ta ens reg skyltar??
Efter lite googlande förstår jag det som att dom kan ta skyltarna om du är mer än två månader sen med skatten eller om bilen är oskattad, obesiktigad och oförsäkrad. Bramserud verkar mer sakkunnig så avvakta hans svar, jag är inte helt säker på att mina uppgifter stämmer. Om dom stannar dig borde du i princip kunna betala skatten på plats om du kan skaka fram pengar, sen kan du köra därifrån. Betalningen behöver inte ha registrerats hos transportstyrelsen, det räcker att du kan bevisa att betalningen är gjord.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp